Zápisky z UCI kempu

Ani vo sne by ma nenapadlo, že sa niekedy zúčastním cyklokrosového kempu a to priamo v stredisku UCI Centre Mondial vo Švajčiarsku. Keď prišla tá možnosť, záujem sme mali samozrejme viacerí, no bolo len na rozhodnutí UCI, ktorého z nás a či vôbec niekoho zo Slovákov si do kempu vyberie.

aigle91

Podmienkou pobytu bola aktívna znalosť anglického jazyka, motivačný list a samostatnosť, pretože nikto z našich slovenských trénerov tam s nami nemohol ostať a museli sme sa spoľahnúť len sami na seba. Boli to teda nervy, kým sme sa dozvedeli, kto do kempu pocestuje. Šťastie sa usmialo na Martina Chrena, Filipa Kušníra, jediné dievča v našom tíme, Radku Rabatinovú a na mňa. Kempu sa celkovo zúčastnilo 14 pretekárov z celého sveta a zo Slovenska sme boli až štyria. Celý náš pobyt hradilo UCI.

19169532512_78c2c27f53_b

Po dlhej ceste sme konečne dorazili do miesta nášho cyklokrosového kempu. Mestečko Aigle sa nachádza na východnom okraji Rhône údolia, na úpätí švajčiarskych Álp. Je to malé  mestečko s rozlohou len 16 km2 blízko francúzskych hraníc. V tejto časti Švajčiarska sa hovorí po francúzsky.

Po príchode na ubytovňu nás privítal náš tréner Geoff Proctor. Zaspomínal si na pár našich cyklokrosárov, ktorí sa tohto kempu zúčastnili v roku 2012 a opýtal sa ako sa im darí.

Geoff Proctor je od roku 2002 tímovým manažérom americkej reprezentácie juniorov a U23. Je členom cyklokrosovej komisie UCI.

Na izbe sme piati, Maťo, Filip, Švajčiar Joël, Ír James a ja, Radka býva s Carolinou z Argentíny. Sú to jediné baby v kempe. Ubytovanie je jednoduché s poschodovými posteľami no, čo nám viac treba? Bol som sa porozprávať s domácim pánom, že čo a ako so zástrčkami, keďže vyzerajú inak ako u nás. Po zistení, že je to OK a bude všetko fungovať, som si ešte vypýtal heslo na wifi a už sme boli spokojní úplne 😀 . Domáci pán hovoril aj anglicky, takže s komunikáciou sme problém nemali.

1.deň
Denný režim bol presne nalinkovaný. Náš kemp začal budíčkom o 6:15h. Obliekli sme sa hneď do bežeckých vecí a vybehli sme s Geoffom do 2km vzdialeného parku, kde sme precvičovali celé telo rôznymi cvikmi, robili sme dynamický strečing a ukázal nám stabilizačné cvičenia. Po rozcvičke boli raňajky a následne sme sa presunuli do UCI centra.
19149265186_4ea5a0cef2_b

V školiacich priestoroch UCI, Centre Mondial, v časti vybudovaných pre cyklokros sme trénovali rôzne techniky štartov. Geoff nám vysvetľoval aké techniky sa používajú. Následne sme cvičili prejazd zákrut, ich technické prejazdy, rôzne varianty aj bez brzdenia. Nasledoval tréning zoskakovania a prejazdy zákrut s bicyklom na chrbte, prechádzanie prekážok, zoskok na jednu a aj na druhú stranu a schody.

Nakoniec sa nás Geoff opýtal, či sa chceme zahrať malú hru. Tak sme na bicykloch utvorili kruh, skákali sme na mieste a postupne sme jeden druhého vyraďovali lakťami. Kto dá nohu na zem, ide z kola von. Geoff to volá „Circle of Death“. Na prvýkrát som skončil štvrtý, Maťo piaty. Vyhral Švajčiar Joël z našej izby.

Po cyklokrosovom tréningu sme sa osprchovali, najedli a išli sme späť na ubytovanie vzdialené 2km, kde sme mali krátky odpočinok. Obedy a večere boli iba zdravé, kopec zeleniny, cestovín a mäsa.

aigle_obed2  aigle_obed1  aigle_obed3

O 13:45 sme mali zraz pod ubytovňou Mon Séjour, kde sme počkali na troch domácich pretekárov a spolu sme sa vydali na prvý 50 kilometrový kopcovitý tréning. Na tréningu nás čakalo päť kopcov. Geoff nás na to upozorňoval, že to bude stále hore a dole. Prvý kopec bol dosť strmý, ale ani nie nejako dlhý, mal asi 2km a už tam sa šlo dosť kruté tempo. Predposledný kopec mal podľa značky až 30% stúpanie. Okolo nás bola nádherná príroda, zeleň, všade boli hory, kde na ich vrcholoch bol ešte sneh. Prechádzali sme buď cez lesy alebo úzke uličky okolitých dedín. Bol to neskutočný zážitok.

aigle8  aigle7

V jednom úseku sa Filipovi vydul plášť. Kým si to dával do poriadku, ostatní sa začali nudiť a tak nastalo predvádzanie sa – jazda do kopca po zadnom kolese s jednou rukou aj bez rúk. Postupne sa pridávali ďalší a ďalší a ja som samozrejme nemohol byť výnimka 😀 .

Po večeri v Centre Mondial sme mali s Goeffom „classroom session“, kde sme zhodnotili celý deň. Geoff nám ukazoval aj zábery zo svetových pohárov a vysvetľoval nám rôzne technické tipy a triky. Ukazoval nám ako napríklad trénuje Sven Nys.

2.deň
Po rannej rozcvičke sme šli opäť na cyklokrosový tréning. Na začiatku sme trénovali päť štartov a potom sme sa presunuli ku prekážkam. Tým, ktorí nevedeli ako skákať prekážky Goeff vysvetlil techniku skákania a postavil im na začiatok nízke padacie prekážky, aby to mali čo najjednoduchšie.19179003771_1ae58e0537_b

Dve tretiny z nás sme sa medzitým predbiehali, kto skočí vyššiu prekážku a zbytok driloval s Goeffom tie menšie prekážky. Popri skákaní prekážok som dostal od Geoffa pochvalu : „I like Jakub’s jumping, he jumps really High“ . No keď sa nastavila laťka na výšku 45cm, tak už moje skákanie nebolo dostatočne vysoké. Zachytil som zadným kolesom o prekážku a predviedol som parádne salto 😀 .

Poobede to bola „vražda“, dvadsaťšesť kilometrový kopec. Celý tréning len hore, hore a hore. Nekonečne hore a potom zjazd až do Aigle. Zjazd bol nebezpečný, ale nádherný. Všade okolo bola pekná príroda. Prechádzali sme cez pilierové tunely ako na formule v Monaku , kde z jednej strany bol len zráz do údolia, všade krásne hory. Z tréningu som ledva prišiel na ubytovňu.

3.deň
Ráno klasika, beh a cvičenie s Goeffom v parku. V rámci cyklokrosového tréningu sme sa presunuli do lesa, kde bola postavená trať pre horské bicykle, s kopou kameňov, koreňov, stromov a zatáčavých výjazdov. Dali sme si krátke preteky a prešli sme na obrovský výjazd s parametrami známeho „Sven’s hill“, ktorý je bežnou súčasťou tréningu Svena Nysa. Výjazd vyšli iba piati chalani, James, Joël, Ted, Liam a Jonathan. Mňa delilo od vrcholu len pol metra.

Presunuli sme sa na trénovanie výmeny bicykla v depe a prebrali sme postup, čo všetko musíme pri tom dodržiavať.

Nasledoval tréning jazdy v piesku.
18554797333_403f02ff1c_b 18554726933_eb8ba3ed54_b

Hrali sme opäť „Circle of Death“, kde som sa dostal do finále s Joëlom zo Švajčiarska. Čakal som, že na to, aby vyhral, použije svoje lakte alebo ramená, no prekvapil ma a skolil svojou veľkou hlavou 😀 .

18987689910_2cecc46b01_b

Poobedná fáza tréningu bola náročná. Najprv nám Geoff povedal, že bude len jeden kopec a bude krátky. Nakoniec mal ten kopec asi 15 km a bol dosť strmý ! Pripomenulo mi to našich slovenských repre trénerov, ktorí tiež, keď povedia, že to bude mať 120, tak je z toho 160 km 😀 . Celkovo sme dnes prešli 60 kilometrov.

Na večernej porade nám Goeff ukazoval koordinačné cviky a videá rôznych profesionálov ako Nino Shurter.

4.deň
Na raňajkách chcel od nás Goeff, aby sme mu podali džem a tak sa opýtal, ako sa povie po slovensky thank you a please. Mykalo nám kútikmi, keď vyslovil zo svojich úst slovenské prosím a ďakujem. Keďže Goeff je učiteľ angličtiny v Amerike, tak aj naša angličtina musela byť preňho „zážitkom“ 😀 .

Dnes nás čakal posledný cyklokrosový tréning. Opäť sme si dali 5 štartov ako každý deň a kým sme sa my vozili na bikrosovej dráhe, Goeff si pre nás pripravil krátku trať v ktorej boli zahrnuté všetky prvky, ktoré sme sa cez týždeň naučili vrátane rôznych zákrut, prekážok, schodov, výbehov, pieskovej časti, ale aj „pumptracku“.

Na trati sme išli štafetu. Goeff nás rozdelil do 4 tímov po 3 pretekároch, keďže niektorí z účastníkov museli kemp opustiť skôr kvôli ich národným šampionátom. V našom tíme bol Filip, Maťo a ja ako „Slovakia National team“. Išli sme štafetu a každý sme sa vystriedali dvakrát. Už v prvom kole urobil Maťo malý náskok, ktorý sme neustále zvyšovali a nakoniec ho Filip udržal. Výsledkom bolo naše víťazstvo 🙂 .

Poobede sme mali už len krátke štyridsať kilometrové vytočenie ku jazeru Geneva, kde sme si posedeli pri káve a Cole.

Nastal posledný večer. Spolu s Goeffom sme zhodnotili kemp. Ocenil nami tvrdo odvedenú prácu, rozdal nám certifikáty o absolvovaní kempu a prečítal nám zopár motivačných častí z jeho knihy o Svenovi Nysovi „Behind the Stare“. Nakoniec nám Goeff poprial šťastnú cestu domov a povedal nám, že sa teší na spoločné stretnutie na niektorom zo svetových pohárov. Verím, že nás nadobudnuté skúsenosti z kempu posunú opäť ďalej 🙂 . (Už som si objednal jeho knihu a teším sa, že mi ju osobne na niektorom svetovom pohári podpíše 🙂 )

51Uv5tfIrrL._UY250_

Myslím, že môžem povedať za všetkých účastníkov kempu, že sme radi, že sme dostali príležitosť kemp absolvovať. Vysoko hodnotíme získané skúsenosti do budúcna, mali sme z kempu veľký zážitok, aj keď to bola tvrdá práca. Atraktívne prostredie naše spomienky len prehĺbilo.

Ďakujeme UCI, že nám dala možnosť zúčastniť sa tohto kempu. Ďakujeme Martinovi Fraňovi, predsedovi cyklokrosovej komisie, ktorý nám pobyt sprostredkoval. Ďakujeme Goeffovi Proctorovi za úžasný prístup, odovzdané neoceniteľné skúsenosti, rady a podnety. Budú nám veľkým prínosom do ďalšej sezóny. A snáď o rok sa stretneme v UCI kempe zas.